-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46364 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:53

آيه 243 از سوره بقره ، درباره چه كساني است ؟
درباره ي آيه 243 بقره به دو مطلب اشاره مي كنيم : الف . مفادو مضمون روايات منقول از حضرت امام باقر ( ع ) و امام صادق ( ع ) به طوراختصار اين است كه اين ها قومي از شهرهاي شام بودند .هنگامي كه طاعون آمد، اغنيا از شهر بيرون رفتند و فقرا ماندند .اكثر آن هايي كه ماندند هلاك شدند و از اغنيا كم تر مردند .مرتبه ي ديگر كه طاعون آمد، رايشان بر اين شدكه همه از شهر خارج شوند؛ لذا از ترس طاعون بيرون شدند و به شهر ويراني وارد گرديدند كه اهل آن به طاعون هلاك شده بود .پس چون در آن جا فرودآمد و رحل اقامت افكندند، حق تعالي اراده كرد كه همه ي آن ها را بميراند؛لذا در آن ساعت مردند و استخوان هاي آن ها پوسيده شد، ( زيرا آن ها پس ازفرار از محيط خود و رهايي از مرگ ، در خود احساس قدرت و استقلال كردندو دچار غرور شدند و يا بنابر مفاد بعضي روايات ديگر، آن ها درخواست پيامبرشان را براي مبارزه و جهاد، به بهانه ي وجود طاعون در محيط جنگ ،اجابت نكردند، لذا طاعون آن ها را فرا گرفت . ) حضرت حزقيل ( ع ) ، ازپيامبران بني اسراييل ، از آن جا عبور كرد و با مشاهده ي آن وضع گريست وگفت : پروردگارا كاش اين ها را همان طور كه ميراندي ، زنده مي كردي تاشهرهاي تو را آباد كرده ، تو را عبادت كنند .خطاب رسيد كه آيا دوست داري آن ها زنده شوند .عرض كرد : بلي ، سپس خداوند همه ي آن ها را زنده كرده ، ( تفسير اطيب البيان ، ج 2، ص 495، نشر كتابفروشي اسلام و تفسير عياشي ،ج 1، ص 130، چاپخانه علميه قم و تفسير برهان ، ج 1، ص 133، نشر قم ،دار الكتب العلميه ) . خلاصه ، درباره ي اين قوم مفسرين سه احتمال را مطرحكرده اند : 1 .قومي از بني اسراييل بودند كه از طاعون فرار كردند ...2 .قومي ازبني اسراييل بودند كه از جهاد فرار كردند ...3 .قوم حضرت حزقيل ( ع ) ( سومين خليفه بعد از حضرت موسي ( ع ) ) بودند كه از فرمان او سرباز زدند، ( طبرسي ، مجمع البيان ، ج 2، ص 133 ) . ب . مفسران در اين كه آيا اين واقعه ،يك داستان واقعي است يا جنبه ي سمبوليك داشته و به عنوان مثل گفته شده است ، اختلاف دارند، مفسريني چون شيخ محمد عبده و مغنيه ،حكايت فوق را سمبليك دانسته ، معتقدند كه احاديث وارده هم ساخته ي علماي يهود است و به عنوان اسراييليات مطرودند، ( محمد عبده ، تفسيرالمنار، ج 3، ص 455 و محمدجواد مغنيه ، تفسير الكاشف ، ج 1، ص 373،دار العلم للملايين ، بيروت ) . ولي مفسراني چون علامه طباطبايي و امام فخررازي ، داستان فوق را واقعي مي دانند، ( تفسير فخررازي ، ج 6، ص 173،نشر صحافي ناصر، و تفسير الميزان ، ج 2، ص 397 - 393 ) . ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.